2013. február 3., vasárnap

Cheddar sajtos mini képviselőfánkok

Hát ez a bejegyzés nem igazán passzol a blogom tartalmához (semmi torta, semmi édesség), de olyan finomak ezek a kis fánkok, hogy közvéleménykutatást csináltam a blogom facebook oldalán, hogy szeretnétek-e a receptet. Örömmel láttam, hogy elég nagy az érdeklődés iránta, tehát úgy döntöttem mégiscsak kapnak egy bejegyzést a blogban.

Nagyon egyszerű elkészíteni és a végeredmény egy nagy kupac légiesen könnyű, csupa sajtos finomság. Nem igényel nagy gyakorlatot a kis falatkák legyártása és semmi bonyolult nincs a receptben. A cheddar sajt olyan elterjedt és közkedvelt itt Angliában, mint nálunk otthon a trappista, ezért én ezt használtam és meg kell mondjam nagyon finom és különleges ízt adott a fánkoknak. De otthon használhattok másféle sajtot is!


 
Cheddar sajtos mini képviselőfánkok
 
A tészta hozzávalói:
 
2,5 dl víz
10 dkg vaj (ha lehet, akkor nem margarin, de az is megteszi)
1 kávéskanál só
16 dkg simaliszt
3 db nagy tojás
30 dkg cheddar sajt - ezt majd három részre osztjuk, mivel kerül a tésztába is, a fánkok tetejére is és a krémbe is egy-egy adag (lehet egyébként trappistát, füstölt sajtot, gomolyát, vagy bármilyen más keményebb állagú sajtot használni)





A besamel krém hozzávalói:

 
5 dkg vaj
5 dkg simaliszt
3,5 dl tej
só, bors, szerecsendió



A tésztához való vizet egy lábasban forrni tesszük. Közben lereszeljük a sajtot. Ha felforrt a víz, tegyük bele a vajat és a sót. Ha a vaj teljesen feloldódott, húzzuk le a tűzről és adjuk hozzá a lisztet. Ezt nagyon alaposan, csomómentesre ki kell keverni. Amint ezzel végeztünk, visszarakjuk a tűzhelyre és addig kavarjuk folyamatosan, amíg a tészta már nem ragad az edény falához, hanem elválik tőle. Amint ezt tapasztaljuk, leemeljük a tűzről, hozzáadjuk a reszelt sajt 1/3-ad részét, jól elkeverjük benne és hagyjuk langyosra hűlni. A sütőt 200 fokra előmelegítjük.

Közben elkezdjük a besamel mártást elkészíteni. 5 dkg vajat felolvasztunk egy lábasban és hozzáadjuk az 5 dkg lisztet. Addig kell kavargatni, amíg azt nem látjuk, hogy a massza kifehéredik és habzik. Majd hozzáöntjük a tejet és alaposan csomómentesre keverjük. Ekkor adunk hozzá ízlés szerint sót, borsot és szerecsendiót, valamint a lereszelt sajt második harmadát.

A langyosra hült fánk tésztához hozzáütjük a 3 darab tojást és jó alaposan sűrű és csomómentes masszává keverjük. Ez egy kicsit keményebb meló, én egy kézi habverővel csináltam és gyönyörűen eloszlott minden. Habzsákba töltjük (vagy egy erősebb zacsi is megfelel) és sütőpapírral bélelt tepsibe kis, kb 5 cm-es korongokat nyomunk, egymástól legalább egy ujjnyi távolságra. A maradék sajtot a tetejükre szórjuk. Berakjuk őket az előmelegített sütőbe és amikor látjuk, hogy szépen felpuffadtak - ez olyan 5-7 perc, akkor 180 fokra csökkentjük a sütő hőmérsékletét. Csak akkor szabad kinyitni a sütő ajtaját, amikor már szép aranybarna a tetejük!!!

A megült kis fánkocskákat leszedjük a sütőpapírról és hülni hagyjuk. Én elkövettem egy hibát, mert miután kihültek, az összeset megtöltöttem a besamel mártással. Ettől mára megpuhultak.Szóval frissen és ropogósan a legjobb! :) Nyilván mindet nem fogjátok tudni egyszerre megenni, ezért inkább ha marad másnapra, akkor frissen másnap töltsétek meg a maradék sajtos falatkákat. Én egy NAGYON ÉLES kenyérvágó késsel félig bevágtam őket és egy kiskanállal töltöttem be őket, de akiek van otthon fánktöltö, akkor azzal csak egy pici lyukat kell szúrni és jól megnyomni besamel mártással a közepüket! :)

Nagyon finom! :)

Nudleee



3 megjegyzés:

Betka írta...

Egy újabb vonzó recept :) Sajtimádóknak (én) kiváló :))

Nudleee írta...

Fincsi! :) Ráadásul van egy tippem puhulás esetére! :) Be kell dugni őket a sütőbe grillező funkcióra pár percre! :) Húúú nagyon finomak lettek megint! Ropogósak és a besamel megolvadt a belsejükben... Nyamiiii! :)

Millye írta...

Azt meghiszem, hogy finom :) már a látványtól megéheztem :)

sutibox.hu - a gasztroblogok gyűjtőoldala - kis banner