2015. január 4., vasárnap

Cukrász suli - 1. rész

Már régóta ígérem nektek, hogy írok egy beszámolót a cukrász sulis tapasztalataimról. Hát most végre van időm pötyögni egy kicsit.  Első részben a suliról és az oktatásról szeretnék írni nektek. Második részben pedig a cukrász gyakorlati helyemről és az ott töltött időről.

Hol is kezdjem... 2013. októberében csatlakoztam a 2007 Kapos Felnőttképző Központ által hirdetett cukrász tanfolyamhoz. Több dolog miatt döntöttem úgy, hogy elkezdem az iskolát. Az egyik az, hogy nyilván tudjátok mennyire érdekel a  cukrászat. Szerettem volna belelátni a szakmába és egy picit jobban megismerkedni a cukrásztermékekkel és a cukrászüzemi termelés világával. Másrészt ha valaha is versenyezni szeretnék valamilyen artisztikai munkával egy rangosabb eseményen, akkor a cukrász szakma megléte elengedhetetlen. A harmadik ok pedig az, hogy úgy tudtam radikálisan megemelik a felnőttképzés keretein belül induló tanfolyamok díját és óraszámát.

Szóval belevágtam. Megpróbálom összegezni a tapasztalataimat. Először is azt tudnotok kell, hogy ha felnőttképzésen, ráadásul távoktatáson szeretnétek elsajátítani egy szakmát, az nagyon nehézkes... Sőt szinte lehetetlen. Sokkal jobb dolga van azoknak a tanulóknak, akik már középiskolában cukrásznak tanulnak. Hiszen lehetőségük van egy több éven át tartó folyamat részeként megtanulni az alapokat. (Na nekünk ilyen nem volt.) Jobb esetben tankonyhán szerezhetnek tapasztalatot, ahol jól felkészült szakemberektől tanulhatják el a cukrászat csínját-bínját.

A suli egy éves volt. Kezdetnek megkaptuk futárszolgálattal az összes tankönyvet és magunknak kellett felkészülni az anyagokból és egy-egy online tesztet kellett kitöltögetni a különböző anyagrészekből, ami alapján "felmérték", hogy szépen haladunk magunknak a tananyaggal. Az egy éves suli alatt EGYETLEN konzultációs napunk volt Budapesten, ahol délelőtt a tankonyhát mutatták be és készítettünk pár cukrászati terméket közösen (panna cotta, creme brulée, kakaós csiga, briós), ezt egyébként nagyon élveztük mindannyian, majd délután a gazdasági számításokat akarták elmagyarázni - öööö,  igazából egy éves anyagot 4 órában....... khm. Nevetséges egyébként. Bár hozzáteszem, hogy tisztában voltam vele, hogy távoktatáson nem fognak agyonra oktatni és nem lesz túlzásba víve a dolog. De ez azért mégis kevéske szerintem... 



Tudni kell, hogy a cukrász szakma megszerzése nem csak abból áll, hogy tudj cukrászati termékeket készíteni és sütögetni, hanem idegen nyelvi szakmai konzultáció - na bevallom őszintén, hogy erre egy árva szót sem tanultam... :)))) , jó de tudjátok, hogy Angliában éltem és így egyáltalán nem okozott problémát 100%-osra letenni a vizsgát - , gazdasági ismeretek (elméleti részek pl. HACCP, fogyasztóvédelmi ismeretek, stb és kőkemény gazdasági számítások), vendéglátói ismeretek is beletartoznak a vizsgakövetelményekbe. Nem is értem, hogy egy cukrásznak minek kell tanulni a vágóállatokról, húsok kezeléséről, halakról, sörről és ilyesmikről... Na de ezt elfogadtam, mert nem kell mindenre magyarázatot keresni. Szóval összegezve a felnőttképzés arról szól - legalábbis az én tapasztalataim alapján -, hogy tanulj meg otthon mindent magadnak szinte nulla segítség nélkül és vizsgázz le. Még az elméleti rész okés, mert ahhoz annyi kell, hogy valaki vegye a fáradtságot és leüljön megtanulni a dolgokat. Viszont a gazdasági számításokkal már nem ez a helyzet és valljuk be, hogy a cukrász szakmai vizsga sem egyszerű. Azért egy erős alapnak meg kell lennie hozzá, hogy sikeresen túljusson rajta az ember. Tudni kell a gyártási technológiákat. Hogy mit mihez adjunk és mikor. Számtalan hibalehetőség lehet egyetlen termék legyártása során is. (Mindig az jut eszembe, hogy mennyi félrevezetett háziasszony van, aki nem ért annyira a cukrászathoz és egy rosszul megfogalmazott, vagy egy csapnivaló anyaghányaddal ellátott receptet próbálnak meg otthon elkészíteni és utána el vannak keseredve, mert nem sikerül jól a süti, vagy torta... Tudni kell, hogy mekkora tojásokat használjunk egy receptnél, milyen hőfokú alapanyagokkal dolgozzunk, mennyire kell felverni a tojásfehérjét, mekkora sütőformát használjuk egy-egy receptnél, sütési hőfokok és még hosszan sorolhatnám.....)

A szakmai vizsga több részből állt. Először is volt egy gyakorlati szintvizsga, ahol felmérték, hogy egyáltalán mennyire vagyunk alkalmasak arra, hogy cukrász váljon belőlünk, megnézték hogyan készítjük a cukrász termékeket. Én ekkor indiáner fánkot készítettem. A többiek pedig képviselőfánkot, csemege bombát, gyümölcsös joghurt tortát, gesztenyés kúpmignont, csokis mignont, florentin bonbont, sajtos rolót készítettek. Mindenki egy-egy fajtát.

Majd ezzel végeztünk és még aznap szintvizsgáztunk gazdasági számításokból, cukrász ismeretekből írásbeliztünk, és mindezen felül még 3 szóbeli vizsgánk is volt... Rettentő kimerítő volt az a nap. Utána csak bambultam ki a fejemből.

Indiáner fánk



Nap végén az elkészült termékek
 

Kicsit belekontárkodtam a csemege bomba gyártásba is! :)



Mindegy, az a lényeg, hogy jó cukrásszá csak hosszú éves tapasztalat után válhat valaki. Nekem is sokat kell még tanulnom. Mondják ugye, hogy mindig a saját kárán tanul az ember. Ez nagyon így van, főleg a cukrászatban. Még pár éve, amikor otthon magamnak kísérletezgettem, akkor jöttem rá sok mindenre. Bizony sokat hibáztam és sokat tanultam belőle. Viszont most már sokkal könnyebb, hogy tanultam is a dolgokról és tudom melyik baki miért történik. Nagyon összetett szakma ez és életünk végéig van mit tanulni és van hova fejlődni.

Végül aztán voltak a nagy OKJ vizsgák ugyebár. Először a cukrász szakmai vizsga volt. Kezdetnek egy dísztortát kellett készítenünk. A tortát itthonról vittük készen, vajkrémmel körbekenve. Ott már csak díszítettük, amire 1,5 óránk volt. Nagyon egyszerű tortát készítettem, nem akartam semmi extra cicomát. Mivel épp december 5.-én vizsgáztunk, a téma adott volt. Mikulás. :) Gyorsan túl akartam lenni az egészen és nem akartam húzni az időt. Alig több, mint egy óra alatt kész is voltam. 

Dísztortám



 
Utána húztunk tételeket. Nekem képviselőfánkot, fehércsokis-diós trüffelt és túrós batyut kellett készítenem.

Vizsga végén az asztalom (a képviselőfánkok egy részét addigra megdézsmálta a vizsgabizottság...)



Végül az egész asztal mindenki munkájával. Nagyon ügyesek voltak a többiek!



Aztán még volt 2 vizsganapunk ezen kívül. Az egyiken a két írásbeli vizsgát csináltuk meg. A másik pedig a szóbeli részből állt. Végül kézhez kaptuk a sikeres vizsgát igazoló bizonyítványt! Nagyon örültem neki. És bevallom annak is, hogy vége lett a sulinak és lezárult az egész. Azért karácsony előtt nem volt annyira nagyszerű a tételek felett ücsörögni... De a lényeg, hogy sikeresen túl lettem mindenen. :)

Összefoglalva... A felnőttképzésnek vannak előnyei és hátrányai. A legnagyobb előny végül is, hogy teljesen magunknak osztottuk be az időt, már ami a tanulást illeti. Hátrányként azt tudnám kiemelni, hogy az egyetlen konzultációs nap irtó kevés volt.

Ami viszont a leghasznosabb volt, hogy 360 órát kellett letöltenem egy gyakorlati helyen, azaz egy cukrászdában. Na ez az a hely, ahol ha szerencséd van, akkor sok mindent tanulhatsz. Nekem pedig szerencsém volt. Hiába is tanulgatsz otthon magadnak, az képtelenség, hogy minden cukrászati készítményt legyárts ami a könyvben van és amit valójában követelnek tételként. Na de egy cukrászatban sok mindent el lehet sajátítani. Nyilván nem mindent amire a vizsgához szükség van, mert ugyebár egyik cukiban sem gyártják a létező összes terméket. De a nagyját megismerheted, az alap dolgokat. Legalább fogalmad lehet róla, hogy hogyan is néz ki egy termék. Én a pásztói Csibe Cukrászdában töltöttem le a gyakorlatomat. De erről a következő részben fogok írni!


Nudleee

6 megjegyzés:

Zaza írta...

Még, még írj erről! :)

Nudleee írta...

Zaza, megígérem, hogy fogok! :)

Névtelen írta...

Én is a Kaposhoz jártam az egyéves cukrászképzésre, ismerős a tankonyha is :) 2011-ben még annyi különbség volt, hogy be kellett járni előadásokra (szintén távoktatás), több helyen is béreltek termeket. Minden hétvégén volt valamilyen előadás, közben meg a gyakorlatot is csináltuk. Úgy látszik azóta méginkább egyszerűsödött a tanfolyam. Én kizárólag a gyakorlati helyemen tanultam, ezt egy lelkiismeretes cukrásznak köszönhetem, a Kapos kb csak a papírt adta.

Nudleee írta...

Hát az alatt a pár év alatt néhány dolog megváltozott ezek szerint. Nektek azért gondolom 100x jobb lehetett a képzés, hogy volt több előadás és gyakorlati oktatás is. Viszont a legtöbbet nyilván a gyakorlati helyen lehet tanulni! Szeretnék már erről is írni, csak legyen már időm végre! :)

Unknown írta...

Szia! Nagy érdeklődéssel olvastam a blogod.ÉN most kezdtem egy táv oktatásos felnőtt képzéses cukrász tanfolyamot.ami nagyon érdekelne az maga a gyakorlati vizsga rész
Hogy hogyan zajlik.előtte ki adják tételeket?kaptál valami segítséget vagy csak a sütik nevét és kész? Én egy 22 oldalas recept tömböt kaptam ami oldalanként kB 6-7 receptet tartalmaz hogy abból készítsen fel a cukrász üzem akit választok .előre is köszönöm

Nudleee írta...

Szia Jucus!

Nem tudom melyik iskolához jelentkeztél, de szerintem nyugodtan hívd fel őket és tedd fel a kérdéseidet nekik! Biztos szívesen válaszolnak majd! Mi kaptunk receptúrákat amikből fel tudtunk készülni, de biztos minden sulinál már a képzési forma. Ezért javaslom kérdezd meg őket, mert én nem akarlak félrevezetni! :) Sok sikert a képzéshez!

sutibox.hu - a gasztroblogok gyűjtőoldala - kis banner